Bemis Elektrik Genel Müdürü Şinasi Güneş: “WIN Fuarları´nda 100 yeni ürün sergileyeceğiz”

👤Röportaj: Haluk Kürşad Kopuzlu
Bemis Elektrik’in kuruluşundan bugüne geçirdiği süreci bize özetleyebilir misiniz? Bemis Elektrik Tic. ve San. Ltd. Şti. 1995 yılında kuruldu. O günlerde ihtiyaç olan ürünlerle başlamış olmak, uyumlu ortaklık, özgün tasarımlar, yüzde yüz yerli üretim ve mesleki tecrübemizin buna yeterli oluşu bizi bugünlere taşıdı. Sarf edilen emekler sonucu, başta İzmir olmak üzere tüm piyasa bizi çok sevdi. Bu sevgi ve samimiyet onların tek tercihleri olmamızı sağladı. Dolayısıyla, sizin aracılığınızla Bemis markasını  tercih eden tüm müşterilerimize sonsuz teşekkürlerimi sunarım. Ürün gruplarınız ve taşıdıkları özellikler hakkında bilgi verir misiniz? Bemis ürün gamını genel olarak endüstriyel elektrik malzemeleri oluşturmaktadır. Küçük bir gruplandırma yapacak olursak, başta sanayi tipi fiş ve prizler, çok kontaklı döküm makine fiş prizler, kombinasyon kutuları, kablo taşıyıcı makaralar, buat kutuları, buton kutuları, şalter kutuları, kaynak ark fiş prizleri, izole trafolar ve çok önemli olduğunu düşündüğüm otomatik sarımlı enerji aktarım tamburları. Özelliklerine gelince özgün tasarımlar, Türkiye’de ilk olarak üretilmiş ürünlerdir. Örneğin enversör fişler, su da çalışabilen ürünler, izole trafolar, anti bakteriyel ürünler, endüstriyel ürünlere estetik özellik kazandıran renkli ürünler ve dünyada bir ilk olan “vanilya kokulu kauçuk fiş ve prizler” olarak sıralayabiliriz.   Personelin eğitimi ve imalat gereçlerinin modernizasyonuna ne kadar önem veriyorsunuz? Araştırma ve geliştirme faaliyetleriniz konusunda açıklama yapar mısınız? Personel eğitimine gelince, bu bizim için en önemli konulardan biri. KOBİ ölçeğinde firmalarda ender görülen eğitim salonumuzun olması ve burada yıl boyunca düzenlenen seminerler, eğitim sunumları, bizim eğitime ve eğitimli personele ne kadar önem verdiğimizin bir göstergesidir diye düşünüyorum. Kısaca özetlemek gerekirse, bence eğitimsiz personel en maliyetli personeldir. WIN Fuarı´nda sergileyeciğiniz ürünlerden bahseder misiniz? Ürünlerin özellikleri, kullanım alanları ve kullanıcısına sağladığı avantajlar konusunda bilgi verir misiniz? 29 Mart-1 Nisan 2012 tarihlerinde düzenlenecek WIN Fuarı 2. Fazı’nda tam olarak "100 yeni ürün” sergileyeceğiz, bunlar 63A. fiş-priz serisi, 3/25A. grup prizler, pano ve makine tipi yeni nesil prizler. Özelliklerine gelince, müşteri öneri ve talepleri doğrultusunda uzun süredir yapmış olduğumuz araştırmalar ile dünyadaki en son gelişmeleri yakından inceleyerek talepleri en üst seviyede karşılayacak özelliklerde ve estetik tasarımları ile oldukça şık görüntüye sahip ve yüksek teknoloji ile üretilmiş ürünler olarak tüketiciye sunulacak. Sektörde bilinen bir marka olarak, ürünlerinizin taklitleri ile karşı karşıya kaldığınız oldu mu? Evet bu soruyu sormanız çok iyi oldu. Dünyada kaliteli veya güzel ürünler taklit edilmez, çünkü asıl taklit nedeni rant elde etme imkanıdır, yani marka ürünlerdir. Bemis markasını, istikrarlı olan kalite ve satış politikası nedeniyle taklit ettiler. Taklit edilen ürünü de ilk olarak Nijerya’daki müşterimiz bize gönderdi ve incelediğimizde gördük ki, ürünün üzerine markamızı dahi yazmışlar. Ayrıca ürünün içerisinde bulunan tüm metal aksam bizde sarı-pirinç malzemeden olmasına rağmen, yapılan taklitte tamamı demir olarak kullanılmış. Kendimize özgü tasarımlarımızın tasarım tescillerini yaptırarak gerek yurt içinde gerekse çeşitli gelişmiş ülkelerde koruyabiliyoruz. Sizce sektörünüzde ne tür sıkıntılar yaşanıyor. Bu problemlerin çözülebilmesi için nasıl bir strateji izlenmelidir? Sektörümüzün tam bir tanımı olmasa da, elektrik sektöründe sanayi fiş ve priz konusunda sıkıntılar olduğunu çok fazla sıkıntımız olduğunu düşünmüyorum Avrupa menşeli ürünler ülkemizde oldukça fazla ve ülkemizde üretilen çeşitlerin muadili olanlar, bizim fiyatlarımıza çok yakın. Aradaki fark yüzde 10 ile yüzde 20. Ben de bir tüketici olarak durumu değerlendirecek olursam, bu farkı vererek Avrupa ürününü tercih edebilirim ancak şurası çok önemli: Elektrik sektöründe 20 binin üzerinde fiş priz çeşidi var. Türkiye’de üretilen ürün çeşidi 1500-2000 civarında. Ülkemizde azar azar da olsa ihtiyaç olan ve kullanılan çeşit, ortalama 5 bin civarlarında. Dolayısıyla Avrupalı rakipler piyasayı iyi analiz ederek yerli üretilen ürünlerde rekabetçi fiyatlar uygularken üretimi yapılmayan ürünlerde ise oldukça yüksek fiyatlarla satış yapıyorlar, yani ucuz satmalarını yerli üreticiler sağlamış oluyor. Aslında işte ben bunun tam olarak anlaşılamayarak meselenin değerlendirildiğini görüyorum ve bu da biraz sıkıntı yaratıyor. Diğer taraftan önemli avantaj olarak şunu söyleyebilirim: Sektörümüze dair Uzak Doğu menşeli ürün göremezsiniz Türkiye’de. Bunun nedeni ülkemizde uygulayıcılar dediğimiz insanların donanımlarıyla ilgilidir. Türkiye’nin elektrik sektöründe çalışan tüm teknik ekibi bence son derece akıllı davranmakta, zamanlarının ve işlerinin değerini bilmekteler, ucuz ürünün kendilerine hem zaman hem de güven kaybettireceğinin farkındalar. Dolayısıyla Uzak Doğu ürünleri ülkemize giremiyor ve bunda yerli üreticilerin de katkısı yok değil. Elbette bizler de bu noktada kaliteli ürünü ucuza üretmeye gayret etmekteyiz. Önümüzdeki süreçte geleceğe yönelik farklı yatırım planlarınız var mıdır, varsa kısaca bilgi alabilir miyiz? Bemis’te yatırımlar hiç durmadı ve durmayacak da. 2011 yılında 2 adet CNC makine, bir adet plastik enjeksiyon yatırımı ve 60 adet kalıp yatırımı yaptık. Şu an laboratuvarımızı  revize ediyor, sektörün en kapsamlı ve en modern laboratuarını oluşturuyoruz. Bu yıl yine makine ve kalıp yatırımlarımız sürecek. Her yıl kapasitemizi yüzde 30 oranında artırmamız gerekiyor, aksi halde talebi karşılamakta sıkıntı yaşayabiliriz. Geleceğe yönelik ise en az 10 bin metre kare kapalı alana sahip entegre ve otomasyon sistemine sahip bir üretim tesisi yatırımı planlamaktayız. Firmanızın kalite politikası ile ilgili neler söylemek istersiniz? Bizim kalite anlayışımızın başında değişmez üç maddemiz var: Öncelikle kurumsal ve kalıcı olmak, ikincisi işletmemizin tertip düzeni ve son olarak da sürekli gelişim (Ar-Ge ve Ür-Ge). Bu anlayışımız doğrultusunda ısrarla ve gayretle çalışıyoruz. Firmanızın kısa ve uzun vadedeki hedefleri nelerdir? Kısa vadede hedefimiz müşteri memnuniyetini ve çeşidimizi sürekli arttırarak yeni ve teknolojik yatırımlarla fiyatlarımızı artırmamak, uzun vadede ise, kaliteyle anımsanan lider bir dünya markası olmak. Sektörünüzle ilgili olarak ülkemiz sizce dünya pazarının neresinde? Bu konu uzun uzun konuşulması gereken bir konu, fakat kısaca şunu söylemek istiyorum: Sektörümüz dünya pazarının çok gerisinde maalesef. Bu konunun iyileşmesi için de asıl görev ülke yöneticilerine düşmektedir, ancak bütün bunlara rağmen gayretli ve cesur müteşebbislerimiz sayesinde pazar payımız hızla artmaktadır. Örneğin biz 10 yıl önce 3 ülkeye ihracat yaparken bugün 23 ülkeye ihracat yapmaktayız. Yani gelişimi sürdürebilir kılmaktayız.