Hızlı Besleme

👤Festo
Vahşi Batı olmasa da Almanya’nın ılımlı Güney Batısında, Tutlingen kentinde yerleşik Chiron firması “state of the art” yani günümüz teknolojisinin son gelişim düzeyinde olan üretim merkezleri üretiyor. Bunların bir örneği olan FZ 08 model CNC üretim merkezi küçük ebatlı iş parçalarının işlenmesine yönelik maksimum 5 eksen kapasiteli kompakt bir seri üretim makinesi. Müşteri makinede standart olarak 12, 24 veya 40 takım uygulayabiliyor. Uzun takım değiştirme sürelerine paydos Karmaşık yapılı iş parçalarının veya daha geniş çaplı parça “ailelerinin” işlenmesinde normalde tek bir takım seti yeterli olmayabiliyor. Chiron’un ürün departmanı yöneticisi Matthias Giesler durumu şöyle açıklıyor: “Bir iş parçasından bir sonraki parçaya geçildiğinde onu işleyecek takımın da değiştirilmesi gerekebiliyor. Üstelik birbirinden çok farklı bir iş parçası dizini söz konusuysa takım değiştirme zahmeti rahatsız edici boyutlara ulaşıyor. Donanım değişikliği esnasında makinenin çalışması duruyor. İşte bunu mutlaka önlememiz gerekiyor.” Yedek şarjörler performansı katlıyor Chiron, müşterilerinin takım-donanım değişikliğini en kısa sürede gerçekleştirebilmeleri için “şarjör” olarak tarif edebileceğimiz bir çözüm oluşturdu: Arka plan şarjörleri. Bunun için Festo ile bir araya gelinerek FZ 08 için maksimum 400 takım kapasiteli bir şarjör geliştirildi. Festo bu çalışmada sadece handling sistemini değil, takım yuvaları dahil olmak üzere arka plan şarjörünün tümünü tedarik etti. Gerekli parçalar Chiron’un verdiği spesifikasyonlara göre yine Chiron için çalışan yan sanayi kuruluşlarından temin edildi. Şarjör, montajı tamamlandıktan sonra, Chiron’a teslim edildi. Bundan sonra Chiron’a sadece şarjörün pnömatik ve elektriksel bağlantısını makineye entegre etme ve şarjörü ihtiyaç duyulan takımlarla doldurma işlemleri kalıyor. Takım handlingi: “3 eksenli handling iş başına!” Arka plan şarjöründe takımları alıp işleme katılmak üzere makineye süren bir 3 eksen handling sistem yer alıyor. Portal, yatay eksende iki adet DGE tip dişli kayışlı eksenden oluşan “ikili” bir çözümden yararlanıyor. Bu iki eksen, hızın azami ölçüde sabit kalması, hız dalgalanmalarının minimum düzeyde tutulması için T tipi bir dişli kutusu ile irtibatlı. Takımların şarjörden alınması dikey eksende gerçekleşiyor; bunun için bir tutucu sistemiyle donatılmış, ara kademeli DGC tip lineer pnömatik bir eksen devreye giriyor. İş parçası beslemesi: “Handling sistemleri iş başına!“ Ham, henüz işlemden geçmemiş olan iş parçaları, işlem verilerinin kayıtlı olduğu bir palet üzerinde yer alan bir tertibatın içine sıkıştırılır (palet chip aracılığıyla kodlanmıştır). Böylece paletli sistemin tümüne birbirinden farklı iş parçaları yüklemek mümkündür. Aktarma istasyonunda chip üzerindeki veriler okunarak kontrol birimine iletilir. Bundan sonraki aşamada makine herhangi bir ayar zahmetine yol açmadan kendi kendine değişik iş parçalarına uyum sağlayabilir. Çeşitli denetim fonksiyonları paletin doğru şekilde yerleştirmesini temin eder, çarpışmaları önler. Sistem “ok” sinyalini verdiğinde yükleme-besleme handling’inin tutucusu aşağıya iner, ilgili iş parçasını içeren paleti kavrar ve onu makinenin içine sürer. Eğer mevcutsa veya gerekiyorsa tutucu hazır parçalı paleti yoklar, işlenecek olan bir sonraki parçayı ihtiva eden paleti işleme alınmak üzere yerleştirir. Makinenin donanım değişikliği süresini kısaltmak için besleme-yükleme handlingi çift tutucu ile donatılmıştır. Tutucu kolu işlemi tamamlanmış olan parça ile geriye döner. İşlem-üretim prosesi devam ederken tutucu işlemi bitmiş, hazır parçayı palet besleme-yükleme sistemine bırakır. Burada DRQD tip döner tahrik sistemine bağlı HGPL tip paralel tutucu yükleme handling sisteminin “baş aktörü”dür. Tutucunun geniş açılış stroku “parmakları açık halde” iş parçasının üzerinden geçip onu alttan kavramasına olanak sağlar. Besleme-yükleme handling’inin sürülmesi yatay eksende iki adet DGC tip pnömatik lineer tahrik ile gerçekleştirilir. Bunlardan biri tahrik fonksiyonunu üstlenirken, diğeri yedek sürme tertibatı olarak görev yapar. Pnömatik bir DGC tip lineer tahrik de yatay eksenin indirme, kaldırma hareketini yerine getirirken harici bir sıkıştırma birimi basınç kaybı durumunda eksenin aşağıya inmesini önler.