Necron Genel Müdürü Necmettin Akçay: “Önümüzdeki Beş Yıl İçerisinde Sektörde İlk Üçe Girmeyi Hedefliyoruz”

👤Röportaj: Çiğdem Timar / Fotoğraf: Garo Miloşyan
Necron’u kısaca tanıtarak faaliyetlerinizden söz eder misiniz? Necron, güç elektroniği konusunda faaliyet gösteren, kesintisiz güç kaynağıyla bu alana giriş yapmış bir firma. Zamanla diğer bileşenleri de organizasyonuna katan Necron, ürün satışından ziyade müşterilerinin çözüm ortağı olarak çalışıyor. Bu kapsamda portföyünde invertörler, redresörler, servo voltaj regülatörleri, güncel bir trend olan rüzgar ve güneş enerjisini destekleyen diğer güç elektroniği bileşenleri bulunuyor. Ayrıca son 1,5 yıldır konsantre olduğu data center altyapı çözümleri de Necron’un ürünleri arasında. Genel olarak bu sistemlerin bileşeni olan akü çeşitleri; kuru tip aküler, jel aküler vesaire de Necron’un portföyünde yer alıyor. Ağırlıklı hangi sektörlere yönelik çalışıyorsunuz? Kesintisiz güç kaynakları, tüm sektörlerde kullanım alanı bulan, geniş bir hizmet aralığına sahip ürünlerdir. Biz de aklınıza gelebilecek tüm sektörlerde varız. Ancak Necron, kamu ağırlıklı çalışan bir firma. 2009 kriziyle beraber özel sektörde bir daralmanın yaşanacağını tahmin ederek kamuya konsantre olduk ve bu alanda ciddi bir yer edindik. Bunu şöyle ifade edebilirim; geçen yıl bizim sektörle ilgili ihalelerin ya da satın alma taleplerinin çoğunu Necron aldı. Bunun yanında özel sektör kanadı da devam ediyor elbette ki. Ama bizim buradaki hedef noktamız daha çok perakende organizasyonun dışında toplu organizasyon ve proje niteliğinde hareketler. Genel olarak bankacılık, imalat, tıp sektörü ürünlerimizin en çok bulunduğu özel sektör alanları. Peki data center altyapısı çalışmalarına sizi kamu mu yönlendirdi? Kamuyla ilgili Ankara’daki ilk görüşmelerimizde, modüler altyapıya sahip yüksek verimli kesintisiz güç kaynağı sistemimizden bahsediyorduk. Kurumlara bununla ilgili projeleri, prezentasyonlarımızı aktarırken, kurumlar bize altyapıyla, iklimlendirmeyle ilgili diğer sorunlarından da söz ettiler. Devletin bir süredir tüm hizmetlerini e-devlet uygulamalarına aktarması, elektronik altyapının büyük önem taşımasına neden oldu. Bu anlamda kamunun yapılanması da gerçekten çok büyük yatırımlara ihtiyaç duyuyor. 10-12 kişiden oluşan bir toplantıda yapılan bir beyin fırtınası sonunda, bizim ana konumuzun işin ancak %10’u, %20’si olduğunu gördük. Dolayısıyla yavaş yavaş o soruları cevaplayacak çözümleri araştırmaya başladık. Kendimizi geliştirdik. 2012’nin ilk 6 ayında Türkiye’deki en büyük data center’lardan birisini tamamlayarak devreye aldık. Öyle ki projede toplam 1,2 MW modüler UPS sistemi kullanıldı. Konu hakkında bilgisi olan arkadaşlar bu gücün bir data center için ne ifade ettiğini iyi bilirler. İhracat faaliyetleriniz var mı? Geçtiğimiz yıllarda ciddi satın almalara tanık olduk. Sektörümüzün birinci, ikinci sıradaki firmaları çok ciddi organizasyonlar tarafından azımsanmayacak fiyatlarla el değiştirdi. Yabancı şirketler, Türkiye’yi büyük bir potansiyel olarak görüyor. Bunun genel nedeni elbette Türkiye’nin jeopolitik konumu ve son yıllarda yakaladığı ekonomik istikrar. Necron olarak biz bu konuya henüz yeni yeni konsantre oluyoruz. 2012’nin ilk 3-4 ayında yurt dışı ile ilgili yatırımlar yapıldı; bazı projelere başlandı. Çevre ülkeler ve Türki Cumhuriyetler’de bazı projeler yaptık. Hem sektörümüz hem firmam hem de Türkiye adına çok ciddi bir fırsatın kapıda olduğuna inanıyorum. Çünkü Türkiye gerçekten uluslararası ticarette gelişmeye çok açık ve potansiyeli olan bir ülke. Necron’un İstanbul dışında da hizmet noktaları bulunuyor mu? Ankara, İzmir ve İstanbul’da olmak üzere 50’ye yakın çalışanımız var. Adana’daki partnerimizle de aramızda bir yakınlaşma var ve bu yakınlaşmanın organik yapıya dönüşme ihtimali bulunuyor. Stratejimiz, genel olarak önce birlikte çalışmaya başlamak sonra kan uyuşması yaşanırsa bunu organik yapının içerisine dahil etmek şeklinde. Türkiye’nin cari açığından kurtulması için çıkış yolunun katma değer üretiminden geçtiği sıkça dile getirilen bir konu. Yerli bir firma olarak Ar-Ge çalışmalarınızdan söz eder misiniz? Ar-Ge konusuna büyük önem veriyoruz. Biz eğer sektörde bilinen standart bileşenleri müşterilere arz ediyor olsaydık bu şekilde büyüyemezdik. Profesyonel bir kitleyle muhatabız. Bizim sektördeki müşteri portföyü, B2B mantığıyla hareket eden bir portföy. Son kullanıcı dediğimiz zaman karşımızda hep kurumsal kimlikler, profesyonel organizasyonlar, zaman zaman bu sistemleri bizden daha iyi bilen organizasyonlar çıkıyor. Bu organizasyonlara standart ürünlerle gittiğiniz zaman ilgilerini çekemiyorsunuz. Dolayısıyla bir katma değer yaratmak, farklı bir şeylerden bahsetmek zorundasınız. O yüzden Necron ilk etapta Ar-Ge temeli olarak, dünyada bu konuda pilot uygulamalar yapan, yeni teknolojiler geliştiren firmalarla iletişime geçerek o ürünleri Türkiye’de kullanmaya başladı. Daha sonrasında “Bu ürünleri neden Türkiye’de biz geliştirmiyoruz?” sorusuyla başlayan bir yola girdi. Şu an Ankara ve İzmir Necron’da süregelen Ar-Ge altyapılarımız var. Ankara Necron, OSTİM enerji kümelenmesinde yenilenebilir enerji kaynaklarıyla ilgili güç elektroniği bileşenlerinde Ar-Ge çalışmaları yapıyor. Bunlar, bizim genel konseptimiz olan modüler ve yüksek enerji verimliliği doğrultusunda hareket eden ürünler. Yani şu an piyasada satılan standart ürünlerin biraz dışında. Devletin de bu anlamda çok ciddi destekleri var. Bu destekleri de arkamıza alarak özellikle OSTİM kümelenmesinde güç elektroniği anlamında başı çekerek hareket ediyoruz. Servis ve bakım hizmetlerinizden bahseder misiniz? İddia ediyorum Necron, Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde, kendi alanında servis ve bakım hizmetleri konusunda en iyi firma. Ben servis kökenli biriyim. Müşterinin ne hissettiğini, ne arzuladığını, ne beklediğini çok iyi biliyorum. Yaptığım, bu bilgimi ticarete çevirmek aslında. Bu sektörde satış için doğru kişi, müşterinin ihtiyacını, sıkıntısını net bir şekilde bilen kişidir. O yüzden servis hizmetleri bizim için çok önemli. Necron bu anlamda, diğer firmaların yapamadığını yaparak, Türkiye’nin her yerinde, gerektiğinde 5 yıl garanti vererek hizmet sağlayabiliyor. Altyapı için bu kadar önemli bir ürünün sürekli bakım hizmetini verebilmek, her firmanın yapamayacağı bir şey. Necron ise başta kamu da olmak üzere bu konuya hakim ve fark yaratan bir firma.Yeni ürünleriniz var mı? Ürünlere sürekli bir yenilik eklenmesi söz konusu. Bu aslında aktif bir organizma. Tabii kültleşmiş ve standartlaşmış ürünler de var. Ama zaman içerisinde talebe cevaben ya da “Şu noktada bir pazar yaratabiliriz”e arzen ürünler geliştiriliyor. Son popüler ürünlerimiz data center altyapılarında kullanılan, bizim ATS, STS, PDU dediğimiz ürünler. Bunlar data center kabinlerinin içerisinde kullanılan tam kontrollü, uzaktan erişimli, yönetilebilen ve yüksek kaliteli enerji dağıtım ürünleri. Türkiye’de bu anlamda seri olarak bir arz yok. Yani biz ciddi bir çalışma yapmış olacağız. Ekim ayında bu ürünümüzün lansmanı gerçekleşecek. Sonrasında elektronik marketlerde, bilişim sektörü toptancılarında ve projelerimizde bu ürünleri sunmaya devam edeceğiz. Kesintisiz güç kaynaklarında doğru ürün seçiminin önemi konusunda neler söyleyeceksiniz? Doğru ürün ve bileşenlerin seçimi oldukça önemli. Ne yazık ki bu konuda Kamu İhale Kanunu biraz sıkıntılı. Bir şeyi düzgün yapmaya çalışan insanların bile yanlış yapmasına neden olabiliyor. Kanuna göre kapıdan içeriye girip en ucuz fiyatı veren kişiye iş verilir. Yani siz eğer şartname aşamasında ne istediğinizi net bir şekilde tanımlayamazsanız, kamu tarafında gelip en ucuz fiyatı veren kişi kabul görür, yetkili merciin elini kolunu bağlar, işi alır. Kurum da o adama mecbur kalır. Sizin başarınız ise kağıdın üzerinde isteğinizi ne kadar yansıttığınızla ilgili. Net bir şekilde anlatamazsanız, işi ne kadar ucuza mal edebileceğinin muhasebesini yapan bir zihniyetle mücadele etmek durumunda kalırsınız. Siz ise farklı bir muhasebeyle işin üzerine gittiğiniz zaman bileşenlerinizin niteliği artıyor. Bu bileşenlerin niteliği doğru ürünleri konumlandırmaya, kullanmaya başladığınızda, buna alışkın olmayan karşı tarafı şaşırtıyor. Ürünler çok hızlı değişiyor ve gelişiyor. Gelişmiş teknolojileri kamunun bir şekilde bulup ortaya koyması, üreticilerle temasa geçmesi lazım. Bundan 4 sene önce katıldığım bir bilişim kurultayında, koca bir konferans salonunda kamuyla özel sektör yan yana oturuyordu. Bakan Binali Yıldırım da bu konuya dikkat çekmiş, “Arkadaşlar, işte kamu ve özel sektör, yan yanasınız.” demişti. Benim iş fikrim işte o zaman hayat buldu. Aslında bu ticari bir konudan öte ulusal bir mesele. Bugün Türkiye’de teknolojik altyapının ne noktada olduğunun hepimiz farkındayız. Bu geliştirildiği zaman hayatın ne kadar kolaylaşacağını düşünün. Tabii dolayısıyla bu alanda çok daha büyük yatırımlar da gerekiyor. Kesintisiz güç kaynakları sektöründe özellikle Türkiye’deki rekabet konusunda neler düşünüyorsunuz? Türkiye bana göre şu anda bu sektörde dünyanın tam ortasında duruyor. Topu topu 100-150 milyon dolarlık bir iç pazar var Türkiye’de ve “Ben UPS üretiyorum” deyip de Türkiye’de olmayan firma yok. Bu çok tuhaf. Elbette bunun nedenleri ortada; bir kere enerji ve müteahhitlik anlamında Türkiye bir orta nokta durumunda. Çevre ülkelerdeki inşaat sektöründe Türk müteahhitlerinin yeri ayrı. Bu, çok büyük elektrik müteahhidi firmaların Türkiye’de kesintisiz güç kaynağı veya diğer firmalara olan özel talebini de açıklıyor. Türkiye’yi lojistik bir merkez olarak görüyorlar. Türkiye’deki müteahhitleri ve organizasyonları kullanarak ticaret yapacaklar. Türkiye’deki kesintisiz güç kaynağı sektörü bunun küçük bir parçası ama asıl tabloyu bize çok net gösterebiliyor. Kesintisiz güç kaynağı konusunda yerli üretim yapan 3-4 tane firma var. Bunlar dünya çapında oyuncular. Ancak iş teknolojiye geldiği zaman, her sektörde olduğu gibi yine aynı sorun karşımıza çıkıyor. Belli bir noktaya kadar iyi üretim yapabiliyoruz, sonrasında Avrupa menşeine güvenmek zorundayız. Sektörde çok ciddi fiyat rekabeti var ama ben temel olarak fiyat rekabetini bırakalı 2,5-3 yıl oldu. Çünkü buna inanmıyorum. Satışçı arkadaşlara söylüyorum; gidin bir şekilde performansınızı, teknolojinizi, hizmet anlayışınızı izah edin, artılarınızı ön plana çıkarın ama en ucuz asla olmayın, bırakın en ucuz başkaları olsun. Çünkü bunun bir çeşit ticari bataklık olduğuna inanıyorum. Yani sürekli bir şeyleri ucuza satmak arkasından sistemin niteliğiyle oynamayı getiriyor ve asıl ticari başarıyı getirecek olan markayı zedeliyor. Pazar için Necron’un hedefi nedir? Pazar için hedefimiz cesur bir hedef. Bizim sektörde ciro anlamında 20 milyon dolar gibi bir üst çıta olduğuna inanıyorum. Bu çıtaya zamanında çok fazla firma gelip takıldı. Bunun üstüne çıkmakta zorlandı. Biz şu anda bulunduğumuz noktaya çok hızlı geldik. Muhtemelen 2 sene içerisinde de bu çıtaya dayanacağımızı düşünüyorum. Sonrasında bir şeyleri değiştirmek veya farklı bir bakış açısına haiz olmak gerekecek. Bu anlamda sorunuza şöyle cevap verebilirim; Türkiye’de 20 milyon dolar ciroyu geçen 3-5 tane firma var. Bunların hemen arkasından Necron geliyor. Necron’u 6. gibi düşünebilirsiniz. Ama o 20 milyon dolara takılmış olan firmaları 2 sene içerisinde yakalamayı, 5 yıl içerisinde de ilk 3’e girmeyi hedefliyoruz. Bizim için çok iddialı hedefler bunlar, ama Necron gerçekten emin adımlarla ne yaptığını bilerek ilerliyor. Kesintisiz güç kaynakları teknolojisinin ne yönde ilerlediği konusunda düşüncelerinizi alabilir miyiz? Elektrik ve elektronikte bugün genel trend enerji verimliliği. Uluslararası anlamda farkındalıklar yaşanmaya başladı. Ticari organizasyonlar da bu farkındalıkları kullanarak para kazanmaya çalışıyor. Bu yönde ilerlemek hem daha fazla para kazanmanıza, hem de halk tarafından daha çok sevilmenize hizmet ediyor. Bir taraftan da “Çevreye daha faydalı ürünler üretiyorum.” diyebildiğiniz için sizi motive ediyor. Tüm bunlar daha az enerji tüketen bileşenler, daha verimli ürünler yaratmanızda size itici güç oluyor. Bugün evimizde kullandığımız beyaz eşyaların 5 sene önceki enerji tüketimiyle şu anki enerji tüketimleri arasında dağlar kadar fark var. Yani %50, %60 hatta klimalarda %70-%80’lere varan enerji tasarrufu söz konusu. Bunlar çok büyük rakamlar. Bizim ürünlerimizde de trend aynı.